Konferenshub.se


​info@hubnet.se

Blog

Trummor och låg volym en motsägelse eller en möjlighet

jan 09, 2013

Jag har omgivit mig med trumset sen en dag när jag vid 25 års ålder, på grund av en annan trummis bristande förmåga att dyka upp på övning, hamnade bakom trummorna. När jag spelat ett tag uppmärksammade jag ett problem som många trumslagare, speciellt nybörjare som spelar i kyrkor, får dras med. Det är många som inte gillar att det låter från trummorna. Det räcker nästan att man sätter sig vid dem för att man ska uppfattas som en rebell. En del av problemet kan man nog skylla på att många kyrkor är gamla och saknar modern teknik och akustik för att skapa en bra ljudbild. Men ibland är det nog bara att vissa personer bestämt sig för att trummor är ett instrument som borde förbjudas. Det finns historier som berättas vilka låter som myter men som förmodligen är sanna. Det kommer fram en tant, det är oftast tanter, och säger: kan ni inte sänka trummorna. Hon får svaret trummorna är inte uppmickade. Hon svarar: micka upp dom då. En annan historia lyder. En tant kommer fram efter konserten och säger trummorna var för höga och hon får svaret det var ingen som spelade trummor. Eller varför inte detta citat. “Vad du spelade bra det hördes nästan inte alls”. Det är lätt att skratta åt sådana historier men sant är faktiskt att trummorna kan förstöra mycket om det är för högt eller om det inte är tight.

Trummor kan trots sitt dåliga rykte också lyfta en låt många snäpp när det blir rätt och detta har jag funderat och sökt efter lösningar på från första gången jag hamnade bakom ett trumset. Ett sätt att få kontroll över volymen är att använda ett digitalt trumset men jag har hittills inte spelat på ett som ger samma känsla och möjligheter som ett vanligt akustiskt set. Det är främst cymbaler och hi hat som inte har samma känsla men även virveln. Ett annat sätt är att spela med lättare trumpinnar eller vispar med det ger inte samma distinkta ljud och kan upplevas som svårare att spela med.
En tredje lösning som jag knopat ihop och personligen är mycket nöjd med har nyligen blivit möjlig med hjälp av modern teknik. Lösningen bygger på en kombination av ett vanligt akustiskt trumset en digital trummodul med pads och cymbaler speciellt framtagna för att klinga med lägre volym än klassiska cymbaler.

image

image

image

image

Som grund används baskagge och virvel från ett vanligt akustiskt trumset. Eftersom det oftast är virveln som är för hög dämpas den med papper och tejp på toppskinnet och med en kjol under och ibland kan det även krävas att ett tunt tyg läggs på överskinnet. Baskaggen brukar normalt stämmas med tyg eller kuddar inuti och det har även en dämpande effekt därför dämpas inte baskaggen mer då den oftast inte uppfattas som störande. Istället för hängpukor och golvpuka används en digital trummodul med pads. Cymbaler och hihat av märket gen zildjian har många små hål vilka gör att volymen blir mycket lägre än vanliga cymbaler. De ger dock i från sig ett högfrekvent ljud som är lite störande och är därför dämpade med lite tejp. Dessa cymbaler har även inbyggda mikrofoner vilka kopplas till medföljande equalizer med presets som omformar ljudet för att härma ljudet av olika typer av vanliga klassiska cymbaler. Den digitala trummodulen har ingång för analogt ljud och ingång för digital triggning. Detta gör det möjligt lägga på valfritt ljud och volym från baskagge och virvel genom att trigga dessa och koppla dem till lämpliga ljud i trummodulen. Cymbalerna som kopplas till medföljande equalizer kan även kopplas in på analog in i trummodulen och därmed förstärkas om det är lämpligt. Varje cymbal kan individuellt ställas in på olika volymer och klangtyper.
Ljudet från alla pads på trummodulen tillsammans med ljudet från basskagge, virvel och cymbaler kopplas slutligen ut till en monitorhögtalare och sen eventuellt vidare till utljudet om det finns ett sådant.

/Jerker Hubertus Bergman

Kommentera

​Kontakta oss på info@hubnet.se


    

n